Mokyklos galės nemokamai naudotis joms sukurtais receptais

Mokyklos galės nemokamai naudotis joms sukurtais receptais

2019 m. sausio 7 dieną SAM su partneriais - Lietuvos restoranų vyriausiųjų virėjų ir konditerių asociacija (RLVVKA) - pristatė svarbią...
Read More
Šv. Kalėdų minėjimas su Panemunės viešųjų įstaigų atstovais

Šv. Kalėdų minėjimas su Panemunės viešųjų įstaigų atstovais

2019 m. sausio 4 diena - šventiškas kaunietiškas penktadienis 🙂 "Jauki popietė su apygardos seniūnijų vadovais, bendruomenių atstovais, šauliais ir kariškiais, senjorais...
Read More
MIELIEJI,

MIELIEJI,

Gražiausių švenčių metu būkime su brangiausiais žmonėmis, prisiminkime laimingiausias akimirkas ir pasiekimus. O išsikelti nauji tikslai artėjantiems metams lai džiugins...
Read More
Advento vakaronė su senjorais

Advento vakaronė su senjorais

2018 m. gruodžio 21 d. - tradicinis ne vilnietiškas penktadienis, kurį ministras A. Veryga linksmai ir šiltai praleido kartu su...
Read More
SAM kviečia teikti siūlymus

SAM kviečia teikti siūlymus

SAM teikti pasiūlymus, kokias prioritetines sritis ir priemones būtų galima finansuoti kitais metais per Visuomenės sveikatos stiprinimo fondą! Tuo tikslu...
Read More

sub meniu


Tyrimas „atskleidė kodėl geriame“. Ar tikrai?

Ar geriate nes matote alkoholio reklamą? Ir, o stebukle, tik 3 proc. nurodo, kad alkoholį vartojo, nes pamatė patrauklią alkoholio reklamą, skelbia tyrimas (http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/tyrimas-atskleide-kas-lietuvius-skatina-vartoti-alkoholi-rezultatai-nustebino.d?id=71639496). Tiesa tyrėjai dar įvardina ir 0,2 procento, kuriuos sieja su spontanišku alkoholio vartojimu po reklamos.

O dabar nuo pradžių. Mano paminėtas DELFI publikuotas straipsnis neturi autoriaus…  Neturi ir užsakymo numerio… Teigiama, kad tyrimą atliko „Spinter tyrimai“. O kas tyrimo užsakovas ir apmokėtojas? Žodžiu susigaudykite patys, kas ir kodėl staiga sugalvojo per vieną „reprezentatyvią“ apklausą išsiaiškinti kodėl mes tiek geriame. Kaip paprasta. Apklausi žmones ir sužinai, kad reklama beveik neturi įtakos vartojimui, kad alkoholį pradeda vartoti nepilnamečiai ir pan.

Tačiau tik retas žinos, kad tyrimas atsirado ne šiaip sau, ir jo užsakovai slepiami taip pat ne be priežasties. O ir autorius nenurodytas, kad nebūtų galima pasiskambinti ar pasiteirauti dėl metodikos ir kitų svarbių dalykų. Tyrimas atsirado būtent tada, kai Seime vėl svarstomi klausimai dėl alkoholinių gėrimų reklamos draudimo (http://www.ve.lt/naujienos/lietuva/lietuvos-naujienos/visuomenininkai-vrk-iteike-per-61-tukst-pilieciu-parasu-uz-alkoholio-prieinamumo-ribojima-1462384/). Ir, kadangi tikri moksliniai tyrimai nepadeda alkoholio gamintojams kvailinti politikų, atsirado poreikis pasidaryti „savo tyrimą“. Straipsnyje teigiama „Mat alkoholio reklamos draudimo šalininkai būtent reklamą įvardija kaip svarbiausią vartojimą skatinantį veiksnį.“ Šis sakinys ir nusako tikrąjį tyrimo ir straipsnio tikslą: sukelti abejones moksliniais tyrimais ir bandyti įtikinti alkoholio reklamos „nekaltumu“.

Taigi, kelios įžvalgos, ką vis tik nustatė tyrimas. Pirmiausia tai vaikų alkoholio vartojimas. Kam reikėjo kartoti tokį tyrimą, jei jau nuo 1994 metų Lietuva dalyvauja HBSC tyrime, kuriame vertinama vaikų elgsena, taip pat ir alkoholio vartojimas (http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/303438/HSBC-No7-Growing-up-unequal-full-report.pdf?ua=1). O jaunas vartojimo amžius nėra jokia naujiena. Atvirkščiai, jis yra viena iš priežasčių, kodėl siūloma drausti alkoholio reklamą, nes moksliniai tyrimai aiškiai rodo, kad alkoholio reklamą matantys vaikai anksčiau pradeda vartoti alkoholinius gėrimus ir jau vartojantys tą daro intensyviau (http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/alcohol/Forum/docs/science_o01_en.pdf).  Taigi, DELFI skelbiamas tyrimas, dar kartą konstatuodamas, kad alkoholį pradeda vartoti vaikai, tik dar kartą patvirtino, kad reklama savo įtaką Lietuvoje padaro.

O ką domina dar detalesni tyrimai, siūlau paskaityti http://www.eurocare.org/assessment_of_young_people_s_exposure_to_alcohol_marketing_in_audiovisual_and_online_media.

Dar daugiau, jei pažiūrėsime į paskutinio mokslinio, o ne alkoholio gamintojų tyrimo duomenis, tai pamatysim, kad mūsų paaugliai yra tarp lyderių pagal girtumus (162 psl. http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0003/303438/HSBC-No7-Growing-up-unequal-full-report.pdf?ua=1).

Kaip galima suprasti, tiriamųjų buvo prašoma įvardinti aplinkybes ar jų numanomas priežastis, dėl ko jie vartoja alkoholį. Ir tarp atsakymu minimi tokie dalykai, kaip šventė, kaip susitikimas su draugais, alkoholis, kaip bendravimo dalis, pasilepinimas ir t.t. Nuostabu. Būtent šios žinutės, jei atliktumėte alkoholio reklamos turinio ir žinučių analizę dažniausiai ir komunikuojamos. Taigi tyrėjai atrado, kad žmonės puikia prisimena alkoholio reklamoje komunikuojamas žinutes ir jas jau įvardina, kaip savo pasirinkimus. Ir tai „nėra reklamos poveikis“.

O dabar jau labai rimtai. Tiek alkoholio, tiek kitų prekių reklamos efektas nevertinamas tokiais tyrimais. Tą Spinter tyrėjai turėtų žinoti, bet už pinigus matyt galima ir dėl metodikos užsimerkti. Tokie tyrimai galėtų padėti atskleisti prekių ženklų žinomumą, matytas reklamas, bet ne jų poveikius, nes tokiu atveju vertinama ne tai kas ką mano, o tai, kaip žmogus paskui elgiasi. Juk yra esminis skirtumas ar aš manau, kad eičiau tarnauti į kariuomenę nuo to ar aš iš tikrųjų ten einu. Taip pat ir su alkoholio vartojimu. (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19200352, http://archpedi.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=2089643).

Nepaisant visų alkoholio gamintojų manipuliacijų, alkoholio reklamos draudimas yra Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojamas, kaip viena efektyviausių priemonių, mažinant alkoholinių gėrimų suvartojimą (http://www.who.int/nmh/publications/best_buys_summary.pdf).

Taip pat tenka tik apgailestauti, kad viešoji komunikacija naudojama ne visuomenės švietimui, bet bukinimui pačiu primityviausiu būdu, manipuliuojant tyrimais, net nenurodant autorių ir užsakovų ir pan. Keista, kad tokiais straipsniais bandoma nuneigti visa komunikacijos ir rinkodaros mokslų šaka, kuri ir gilinasi į tai, kaip reklama veikia, kaip padaryti ją efektyvesne ir pan. Net juokinga, kad bandoma nuneigti tai, kas parašyta daugybėje reklamos vadovėlių, o bazinius principus žino vos tik pradėję studijuoti studentai (http://www.bcit.ca/marcom/brand/adprinciples.shtml).

 

3 Komentarai

  1. Vaidas

    Šaunu, kad į seimą eina išmanantys ir suprantantys esamą padėtį. Tikiuosi Partijos interesai neužgoš sveiko proto.

    Reply
  2. Neringa

    Tikrai reklama veikia ir net bukina, o gražiai pateikta prekė įbrukama, kaip didžiausia vertybė, ojei ji dar ir draudžiama…kodėl mums šioje vietoje nepasimokius iš musulmonų. Jei esi priklausomas, kalbu apie tautą, tai gal uždrauskime visiškai? Gaudykime alkoholikus ir gydykime, kaip visuomenei pavojingus, nes ir labai kenčia, o padėti patys sau negali, kuo mes juos kaltiname? Gal reikia gydyti? Kodėl tiek alkoholikų nusižudo? Padėkime jiems, padėkime visuomenei, padėkime savo vaikams. O gal priimsime daugelio gerenčiųjų visuomenę kaip normą, nes visi geria…?

    Reply
  3. Witman

    Pagarba Ministrui.

    Reply

Komentuok !

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *